Zoekmachine optimalisatie met Yoast maakt het optimaliseren van je content een stuk eenvoudiger

Zoekmachine optimalisatie met Yoast

Zoekmachine optimalisatie met Yoast maakt het optimaliseren van je content een stuk eenvoudiger

Zoekmachine optimalisatie met Yoast

Of je website nu een persoonlijke blog, een bedrijfswebsite of een informatieve website is, wat we allemaal gemeen hebben is dat we online vindbaar willen zijn. Bij alle websites die we bouwen maken we gebruik van de plugin Yoast SEO. Waarom? Zoekmachine optimalisatie met Yoast maakt het leven een stuk makkelijker en minder complex voor onze klanten. Ik zal een korte inleiding geven en dan gaan we snel aan de slag met wat jij kunt doen om jouw website nog beter vindbaar te maken!

Nog vaak hoor en lees ik vragen en opmerkingen zoals:

  • Mijn website staat online maar is niet goed vindbaar!
  • Mijn geschreven artikelen worden niet in Google getoond!
  • Zoekmachine optimalisatie hoeft toch maar één keer te gebeuren?

En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Om kort en bondig te zijn, het verbeteren en in stand houden van de vindbaarheid van je website eindigt nooit.

Zoekmachine optimalisatie is geen sprint maar een marathon

Om je website te optimaliseren spelen vele verschillende factoren mee. Waarschijnlijk meer dan 200, en op elke factor van deze 200 zijn weer variaties mogelijk. We gaan dus niet proberen om Google’s Algoritme te achterhalen. Wat we wel gaan doen is kijken naar wat jij zelf kunt doen om de vindbaarheid van je website up to date te houden en te verbeteren.

Wat kan jij doen?

Jij als eigenaar bepaalt de content, en goede content is wel één van de factoren die ontzettend van belang zijn in de optimalisatie voor zoekmachines. Wanneer je aan de slag gaat met je website om content te updaten, een nieuwe pagina aanmaken of wat je waarschijnlijk het meest doet, een nieuws (blog) bericht plaatsen houdt dan alvast rekening met de volgende richtlijnen:

  • Schrijf voor je lezers en niet voor machines (zoals voor Google)
  • Zorg dat je bericht het liefst rond de 300 woorden minimaal heeft (uitzonderingen daargelaten)
  • Maak gebruik van alinea’s
  • Verdeel je bericht met kopjes (de zogenoemde headings)
  • Schrijf niet te lange zinnen en maak gebruik van overgangswoorden (zoals, door, bijna)
  • Gebruik afbeeldingen die te maken hebben met het onderwerp en geef deze een goede titel en alt-tekst

Nu is je pagina of bericht klaar, maar deze is nog niet geoptimaliseerd. Daar hebben we de plugin Yoast SEO voor. Zoekmachine optimalisatie met Yoast maakt het voor vele mensen een stuk makkelijker, en als je het eenmaal weet en gedaan hebt zul je het zelf ook kunnen toepassen op al je nieuwe content, maar ook op je reeds geschreven content.

Ready, set, go!

Mocht je nog geen gebruik maken van Yoast SEO, dan kun je deze gratis downloaden in de plugin directory van wordpress.org. Hoe je deze plugin precies instelt voor je basisbehoeften zal ik een andere keer uitleggen. Je gaat naar je pagina/bericht of waar dan ook waar je content is geplaatst, scroll nu naar beneden tot je Yoast SEO ziet staan.

zoekmachine optimalisatie met Yoast uitgelegd hoe trefwoord en snippet werken

Je ziet twee tabbladen naast elkaar: een met “leesbaarheid” en de ander met “sleutelwoord”. Over de leesbaarheid zullen we het een andere keer uitgebreid over hebben. Als je je gehouden hebt aan mijn richtlijnen die ik eerder in dit bericht heb beschreven heb je een goede kans dat deze goed leesbaar is voor potentiële lezers en ook zo wordt beoordeeld door de plugin.

Belangrijker is het sleutelwoord. Het sleutelwoord of ook wel focus trefwoord of keyword genoemd is het woord (of zinsdeel) waar je op gevonden wilt worden als mensen zoeken via Google, Bing of andere zoekmachines. Waarschijnlijk kun je je bericht of pagina wel samenvatten in één woord of zinsdeel waar jouw content over gaat. In mijn geval is dit “zoekmachine optimalisatie met Yoast”.

Vervolgens zien we een zogenoemde snippet staan. Deze snippet is een voorbeeld hoe het eruit kan komen te zien in de Google zoekresultaten. Vul de SEO titel en de Meta omschrijving in (zie je deze termen niet? Klik dan eerst op snippet bewerken). Belangrijk hierbij is dat je het woord of zinsdeel wat je hebt gebruikt bij het focus trefwoord in beide laat terugkomen.

Als je nog iets verder scrolt zul je de analyse tegenkomen hierin staan groene, oranje en rode bolletjes. Groen betekend goed, oranje kan beter en rood is het belangrijkst om op te lossen. Hier zal ik het in een toekomstige blogpost uitgebreid over hebben.

Tot slot nog een kleine tip: zorg ervoor dat je niet over optimaliseert door alles groen proberen te krijgen! Dit heeft weer een averechts effect op je vindbaarheid. Alles groen wil dus niet altijd garantie geven op een goede vindbaarheid.

Hulp nodig met zoekmachine optimalisatie met Yoast?

Wij helpen u graag verder.
Contact